Janne (10) is gediagnosticeerd met kernautisme. Ze is doorgaans een rustige meid, maar heeft moeite met het verwerken van prikkels. Op het reguliere onderwijs raakt zij voortdurend overprikkeld door alle geluiden in de klas. Op het moment dat Janne overprikkeld wordt, raakt zij in paniek en kan zij zich agressief gedragen naar haar omgeving. De school is andelingsverlegen en Janne komt thuis te zitten. Op speciaal onderwijs is er momenteel geen plek voor haar.
Janne komt terecht bij Stichting LOEK@YOU waar zij individuele begeleiding krijgt en weer tot rust komt. Op de veilige locatie neemt zij soms deel aan LOEK@TALENT waar zij nieuwe talenten op kan doen. Zo ontdekt ze haar talent voor dans. Bij Stichting LOEK@YOU kwam Janne erachter dat zij rekenen nog vrij lastig vond haar en begeleider ontdekte zo dat dit ook een van de redenen was waarop zij uitviel op school. Met behulp van het natuurlijk leren, waarbij we spelenderwijs ervaringen op doen werd Janne weer voorbereidt op het naar school gaan. Ook heeft zij samen met haar begeleider strategieën besproken en geoefend om beter om te gaan met prikkels uit haar omgeving. Op het moment dat er een plekje voor haar is op het speciaal onderwijs doet haar begeleider van Stichting LOEK@YOU de overdracht met haar nieuwe docenten en begeleidt haar nog waar nodig. Inmiddels zit Janne alweer 6 maanden op haar nieuwe school. Ze is veel minder vaak overprikkeld, de klassen zijn kleiner en ze heeft de ruimte om zich terug te trekken. Op woensdagmiddag komt zij bij LOEK@TALENT dansen, dit is haar uitlaatklep geworden.
Hans (14) is ziek geweest en heeft 2 maanden in het ziekenhuis gelegen. Nu is hij weer thuis, maar hij moet nog wel aansterken. Hij komt terecht bij Stichting LOEK@YOU om zich in kleine stapjes weer voor te bereiden op de terugkeer naar school.
Twee keer per week komt een begeleider van stichting LOEK@YOU bij Hans thuis. Het is de bedoeling dat Hans na de zomervakantie weer terug naar school gaat. Per keer wordt gekeken wat hij die dag aan kan. Soms ondernemen ze wat en soms gaan ze naar een locatie van stichting LOEK@YOU. Tijdens de zomervakantie neemt Hans ook af en toe deel aan LOEK@SUMMER. Samen met de ouders, Hans en de begeleider wordt er rekening gehouden met de belastbaarheid van Hans. Daarnaast werkt Hans samen met zijn begeleider nog aan verschillende vakken van school. Op deze manier wordt de belastbaarheid van Hans vergroot, waardoor hij hopelijk over drie weken terug naar school kan.
Aisha (7) is blijven zitten in groep 3 en het loopt momenteel niet lekker op school. Ze heeft moeite om de lessen te volgen en krijgt regelmatig woedeaanvallen. Iemand van Stichting LOEK@YOU onderzoekt waar dit gedrag vandaan komt. Om zowel Aisha als haar meester te helpen hier mee om te gaan.
Stichting LOEK@YOU zoekt de verbinding op met andere hulpverleners om de onderzoeken die nodig zijn te faciliteren. Op deze manier probeert stichting LOEK@YOU samen te werken met diverse professionals om Aisha zo goed mogelijk te helpen met de juiste zorg. Doormiddel van de onderzoeksresultaten kan stichting LOEK@YOU een passend begeleidingsplan maken dat aansluit bij haar behoefte. Bij Aisha bleek dat ze dyslectisch was en DCD heeft Op school krijgt zij nu de extra aandacht en hulp die zij nodig heeft en heeft ze een stuk minder last van haar woedeaanvallen. Het ziet er naar uit dat Aisha volgend schooljaar door kan naar groep 4.